jahad_header (5)

بررسی گلوگاه های مفسده خیز تولیدات زراعی و باغی در خوزستان

بررسی گلوگاه های مفسده خیز تولیدات زراعی و باغی در خوزستان
سی و هشتمین کارگروه سلامت نظام اداری و صیانت از حقوق شهروندی در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان : کارشناس بازرسی سازمان در جلسه ارتقا سلامت نظام اداری و صیانت از حقوق شهروندان گفت: مواد ۹۰،۹۱ و ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به اخذ رشوه ، تکریم ارباب رجوع و وظیفه نظارتی مدیران و سرپرستان بر کارمندان می پردازد.
حجت الاسلام مروج با بیان اینکه مجموعه سلامت اداری دارای دو بخش اساسی قوانین و ساختار سازمانی است افزود: فساد اقتصادی یکی از راه هایی است که به موجب آن دشمن قصد به انحراف کشیدن آرمان های مردم در کشورهای انقلابی را دارد یکی از راه های به انحراف کشیدن مبارزات مردم در کشورهای انقلابی ، بی اعتماد کردن آنها به ارگان نظام اداری ، اقتصادی و نظامی است.
مدیر زراعت سازمان نیز در این جلسه اظهار داشت: در سال زراعی جاری ۵۷۰ هزار هکتار گندم ۷۷ هزار هکتار کلزا و بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار چغندر قند کشت شده است.
عبدالرضا سید احمدی افزود : در سال زراعی گذشته به دلیل تفاوت قیمت گندم بذری و خوراکی از ۶۰ هزار تن حدود ۳۰ هزار تن گندم توسط کشاورزان خریداری شد و ۳۰ هزار تن در انبارها باقی ماند اما در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ قیمت گندم خوراکی از بذری گران تر برآورد شد و همین عامل باعث شد تقاضای کشاورزان برای گندم بذری افزایش یابد و نسبت به سال گذشته ۲۲ هزار تن گندم بیشتر به کشاورزان اعطا شد.
وی مصرف گندم خود مصرفی در مصارف غیره از جمله خوراک دام، خوراک طیور و ... را از علل افزایش تقاضا برای گندم بذری عنوان کرد.
در ادامه مدیر حفظ نباتات سازمان با بیان اینکه در قانون مبارزه با آفات عمومی از جمله جوندگان و ملخ ها بر عهده دولت می باشد گفت: از دو سال پیش ریزش ملخ در استان آغاز شد که برای مبارزه با این آفت مخرب تجهیزات به روز شد.
حسنی ادامه داد: امسال اولین ریزش ملخ از آبان ماه مشاهده گردید و طبق پیش بینی ها تا یک ماه آینده ۱۸ گله ۲۰۰ میلیونی ملخ از عربستان به سمت ایران ریزش خواهند کرد.
وی اظهار داشت : به همین منظور ۳۲ تن سم مورد نیاز خریداری شده همچنین اکیپ های ردیابی در سطح ۱۶۰ هزار هکتار عملیات سمپاشی را تاکنون انجام داده اند.
حسنی مبارزه با علف های هرز و آفات را به عهده کشاورز دانست و تصریح نمود: کارشناسان نقش آموزش را بر عهده دارند.
وی تعداد پست های قرنطینه ای استان را ۱۱ پست عنوان و اظهار داشت: سالانه حدود ۱۴ تا ۱۶ میلیون تن واردات و ترانزیت به استان انجام و حدود یک میلیون تن صادرات نیز صورت می گیرد.
مدیر باغبانی نیز در ادامه با بیان اینکه سال گذشته در بیش از ۶۱ هزار هکتار محصولات باغی کشت و ۳۹۰ هزار تن محصول نیز برداشت شد اضافه کرد: توسعه باغات در سطوح شیبدار در سال جاری به ۸۰۰ هکتار رسیده و ۸۹ هکتار توسعه کشت های گلخانه ای تاکنون محقق شده است.
حسنی نسب سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان را یک هزار و ۱۸۹ هکتار عنوان و تصریح نمود: پیش بینی می‌شود تولید محصولات باغی در سال زراعی جاری به ۴۷۰ هزار تن برسد.
وی کاهش شدید و عدم تخصیص به موقع اعتبارات و عدم انطباق با زمان مفید انجام کار ، کمبود شدید نیروی انسانی ، ورود غیر مجاز نهال و اندام های تکثیری و عدم وجود متولی برای جلوگیری از توزیع وانتی غیر استاندارد و مشکلات ناشی از وجود نام طرح های ملی نظیر خرما و انار بدون وجود اعتبار طی چندین سال گذشته و محدودیت در استفاده از اعتبارات استانی را ازجمله مشکلات اجرایی ، گلوگاه ها و موارد مفسده انگیز عنوان کرد.
مدیر مکانیزاسیون سازمان هم اضافه کرد: یکی از مشکلات مهم در این بخش تایید یا عدم تایید سطح زیر کشت از سوی شرکت پخش فراورده های نفتی برای تخصیص سوخت می باشد.
بی نیاز اضافه کرد: تاکنون ۲۲۷ میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک کشاورزی دریافت و در نوبت اول ۵۳۰ دستگاه تراکتور و در نوبت دوم ۶۲۰ دستگاه تراکتور در استان جذب شده است.
وی اختلاف قیمت تراکتور در بازار آزاد با قیمت دولتی را چالش پیش رو عنوان کرد و احداث کارخانجات تراکتور سازی و ورود تراکتورهای دست دوم به بازار را موجب تعدیل قیمت تراکتور در بازار دانست.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول هم در ادامه جلسه با بیان اینکه تمام نظام های بهره برداری کشور در دزفول وجود دارند گفت: حدود دو هزارمورد دهگردشی در سال جاری در شهرستان صورت گرفته است.
احمد زارعی ادامه داد: ۲۳۳ مورد اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ در شهرستان انجام گرفته همچنین یک هزار و ۹۷۰ پرونده قضایی در سال جاری تشکیل شده است.
همچنین در پایان جلسه از مدیر هسته گزینش سازمان به جهت کسب مقام برتر این هسته در بین ۳۳ هسته گزینش وزارت جهاد کشاورزی تقدیر به عمل آمد.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.